zaterdag 18 mei 2013

Verslag van een bezoek aan het congres Social media in het Onderwijs

Ik was bij het congres social media in het onderwijs in Amsterdam, Eye. Inspirerend congres in een prachtige locatie! Ik heb nog langs het IJ gewandeld en later ook nog over de Zeedijk.

Het congres duurde 3 dagen. Woensdag 15 mei ging over het basisonderwijs, Donderdag 16 mei ging over het voortgezet onderwijs en vrijdag 17 mei ging over het hoger onderwijs. Ik was er op vrijdag, de dag over het hoger onderwijs.

Een aantal bijdragen op het congres is nog online te bekijken: http://mediasite.mediamission.nl/Mediasite/Catalog/Full/7b6ed1e8627e48c78a7a73bb56ef1c7421

Ik heb de volgende bijdragen gezien:

Ian Carrington van Google liet de trends zien. Het begon een afgezaagd verhaal te worden, maar toch besloot ik nu toch eindelijk aan de echte smart phone te gaan. Die kan scannen, waartegen je kan praten.

Inspirerend: workshop van HAN-docenten (Weer de HAN! die kom je op elk congres tegen!) over de herinrichting van een communicatie-opleiding om de digitale media mee te nemen. Nieuwe invalshoeken, ook voor ons: veel meer aandacht voor e-marketing, e-strategieen, e-research, e-management.

De aanleiding was dat iemand uit het werkveld constateerde dat de stagiars en afgestudeerden 'niets' wisten van methodes, theorieën en tools van e-marketing. Zij sprak met de directeur van de opleiding, die haar vervolgens uitnodigde in dienst te komen om te helpen het programma aan te passen. Wat ze deden was het volgende:

Inventarisatie waar de opleiding stond; inventarisatie van de nieuwe benodigde kennis in nauwe samenwerking met het werkveld, (middels interviews) en vervolgens een volledige nieuwe opbouw van het programma. en uiteraard de bijscholing van het personeel. Internet, digitalisering zit nu overal in het programma. Niet als aparte onderdelen, maar volledig geïntegreerd. Niet alleen e-marketing, maar ook brand marketing, overheidscommunicatie, crisiscommunicatie, bedrijfscommunicatie enzovoorts. Ze vertelden ook dat studenten verplicht werden te gaan bloggen, twitteren enzovoorts, en blogs te volgen van mensen in hun vakgebied.

Learning Analytics van Erik Duval (Leuven). Absoluut aan te bevelen om alsnog te bekijken. Humor, nieuwe inzichten en verbazingwekkende toepassingen. Geen examen meer, maar tracking van studentenactiviteit en op basis daarvan bijsturen, aansporen en uiteindelijk punten toekennen. Weg met het examen, zei hij. Hij praatte niet alleen, hij deed het. Ook zei hij: ELO's zijn volkomen achterhaald. Omdat ze onhandig zijn in gebruik en vooral omdat ze gesloten zijn. Hij gebruikt als leeromgeving een Wiki. Verder laat hij studenten twitteren en bloggen.

Maar hij zei nog veel meer. Kijken!

Een lezing van Marco Derksen over tracking van trends op social media en hoe een organisatie hier gebruik van kan maken. Moet maken: crisiscommunicatie, brand marketing, customer service, enz.

Een opsteker voor onze Van Hall collega's: Marco Derksen heeft onderzoek gedaan naar de snelheid waarmee hbo's en uni's antwoorden op vragen die ze via social media bereiken. Van Hall staat nummer 2 in de lijst. Uni Twente staat 1: gemiddeld binnen een half uur (!!!!!).

Een programma waarmee je kunt volgen hoe je organisatie op de social media besproken wordt is Coosto. Abonnement is 800 of 900 euro. Hiermee wordt gedrag op veel sociale media gecombineerd en in grafiekjes gepresenteerd. Absoluut van waarde. Mijn opmerking: dergelijke diensten bestaan ook gratis. Bijvoorbeeld seekatweet. De meerwaarde zit hem in het combineren van al die info.

En een keynote van Anka Mulder, van TU Delft , maar ook van de Open Courseware Consortium, over open educational resources (OER), moocs, enz. Het hoger onderwijs gaat drastisch veranderen. Wereldwijd neemt de behoefte aan hoger onderwijs in zeer rap tempo toe. Tegelijkertijd zien we dat de kosten ervan uit de hand lopen, zozeer dat de toegankelijkheid in het geding komt. Willen we het hoger onderwijs toegankelijk houden, dan moeten we digitaal gaan. En.... Studenten zullen gaan voor de kwaliteitscolleges online. Kwaliteit van colleges wordt bijzonder belangrijk.

De belangrijkste boodschap: het zijn geen verhalen over de toekomst, we praten over het heden. NU gebeurt het.

Geen opmerkingen: